Kyrkligt

Idag hade vi kyrkliga aktiviteter på två håll. Hannah hade engagemang på Andreaskapellet och Elina hade sin söndagsklubb på Marieborgskyrkan. Så vi delade på oss, till Rikards stora förtret. Kyrkliga aktiviteter hör inte riktigt till hans gebit.

Hanah var dock uppspelt inför sitt engagemang eftersom hon och Emmie skulle läsa en bön inför alla, och hon sprang iväg strax före 10 för att öva. Jag kom i söndagsmässetid, och bänkade mig längst bak för att kunna ta kort.


 Alla barnen tågade in tillsammans med prästen, sedan gick de fram och lade som dekoration någonting som de var tacksamma för. Hannah hade naturligtvis valt en häst, men hon var faktiskt inne på att ta med sig ett kort av Elina ett tag.  

Hannah och Emmie skulle fram ganska snart och läsa sin bön, och allt gick bra. De fick stå bakom en pulpet, och kunde med andra ord ha med sig en liten fusklapp fram utan att någon såg.    Hannah var ju tillräckligt lång för att synas, men lilla Emmie hade inte en chans... Dessutom skulle prästen hålla på och meckla med mikrofonen, så hon stod framför ungarna halva tiden. Men ungarna gjorde bara bra ifrån sig.

Hannah och Emmie hade även till uppgift att tända ett par ljus var när prästen läste, och även det klarade de med glans.       

Efter gudstjänsten fikade vi, och efter en mycket smärtfri timme traskade vi hem.

Övriga iakttagelser:
* Organisten somnade hela tiden
* Killen bredvid mig hade med sig en Teenage Mutant Ninja Turtles- film, det stod Cowabunga på den
* alla konfirmander hade mp3-spelare, varför fanns inte de på min tid
* Nästan alla hade jeans
* antalet pensionärer var 5, den ordinarie styrkan förmodar jag
* Småbarnen somnade efter ett tag
* Jag gillar verkligen inte den nya Fader Vår, Vår Fader bah

Lilla Elina då? Knapphändig information från det hållet, men hon var mycket stolt över den teckning hon hade med sig hem till mamma. Hon hade träffat David, och ritat lejon. Hon hade också varit tuffare idag, och både dragit fram till trappen i ljusets fart, och suttit i soffan och lyssnat på David med de andra barnen.

Pappan var inte på bättre humör när han kom hem, men han hade iaf inte blivit attackerad av pensionärerna. Hans behållning av stunden var när prästen plockat fram en gitarr och sjungit solo. Han har inga planer på att återvända till söndagsklubben.

Kommentarer
Postat av: C

Avadårå, jag trodde det skulle bli nya given för Rikard?! Nu blir jag besviken ;)
Det är en fröjd att läsa hur du utbildar dina barn i Guds ord, månne har vi två kvinnliga präster hät framöver?

2007-10-07 @ 21:13:33
URL: http://oredanordning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0