Danmarksbåten

Eftersom vi var lite nervösa för det där med att hitta till hamnen, och att komma i rätt kö till färjan, var vi på plats två timmar innan båten skulle avsegla. Vilket innebar att vi hamnade som nummer sex i kön.... Tryggt!

Väntan på kajen blev lång, och när mormor ville köpa glass till barnbarnen, visade det sig att automaten (!) var trasig - och det fanns inte en enda liten affär på området. Snacka om missad affärsidé, det lär ju inte bara vara vi som är nervösa.

Men ungarna var duktiga, och ramlade inte i vattnet en enda gång.

Till slut så kom den, och vi var imponerade över att de lyckades tömma färjan på alla bilar så snabbt. Upp kom vi, och sedan hade vi 3.5 timmars ätande, shoppande och lekande framför oss. Jag uppskattade shoppandet, och kom lycklig ut med både godis och parfym, en Burberry minsann. Elina var lycklig i lekrummet, som hade tema båt, hör och häpna.

Det här var också sista dagen på vår resa där vädret var på vår sida, titta på himlen, den är blåååå!

Första semesterdagen

Vår resa mot Danmark gick genom Göteborg. Till Göteborg har vi 35 mil, och vi insåg snabbt att ungarna inte skulle klara av att först åka 35 mil dit, sedan åka färja i 3,5 timme för att till sist åka nästan 20 mil till stugan i Danmark.

Därför började vi söka efter ett hotell i Göteborg som kunde härbärgera oss över natten, tills vi insåg att Bruce Springsteen var i stan samma dag som vi.... Inte ett enda hotellrum var ledigt, varken i Göteborg eller i städerna runtomkring. Det enda vi kunde få tag på var två rum i Borås, då skulle vi ha 10 mil kvar. För de rummen skulle vi dessutom få betala nästan 2000, och så kul är det inte med hotellfrukost...

Men då kom Rikard på att han faktiskt har släkt i Majorna, och hans otroligt snälla farbror lånade ut sin lägenhet till oss över natten. De befann sig dessutom i sin sommarstuga, så vi hade den helt för oss själva!! Det vill säga - när vi till slut hittade dit. Jag tror att vi var runt större delen av Göteborg innan vi till slut hittade rätt. Majorna visade sig dessutom ligga precis vid hamnen, och det gjorde ju ingenting då lokalgeografi uppenbarligen inte är vår starka sida.

Majorna är helt underbart, där ska jag bo när jag blir gammal. Kul också att mormor växte upp i Majorna, bara ett par gator ifrån lägenheten vi fick låna. Så vi var på mammas gata i stan´!

På morgonen var vi på ett jättemysigt fik och åt frukost, tillsammans med Rikards faster, som också har en jättemysig lägenhet i Majorna. Sedan kom mamma med spårvagn ut till oss, hon kan Göteborg bättre.... Men till hamnen hittade vi, med mammas hjälp...

Elina 4 år

Lilla Elina är på väg att bli stor, och för ett tag sedan fyllde liten 4!

Morfar och Ann-Chatrin hade dagen till ära kommit hit med husbilen, så vi var fler än bara lilla familjen när det skulle sjungas på morgonen. Elina sov faktiskt fortfarande, och vaknade inte ens av att vi sjöng. Efter lite klappande förstod dock liten att det inte var en vanlig dagisdag - och bestämde sig för att gömma sig under täcket.

Men paket kan väl locka fram vem som helst, och sååå nödbedd var hon inte. Sängen fylldes med paket som snabbt öppnades, och favoriten bland sängen-paketen var nog mormors sparkcykel eller möjligtvis mikrofonen som hon själv trånat efter på Toy´s r us i julas.

Efter den första paketöppningen tog pappan med sig födelsedagsbarnet till fönstret, i trädgården stod nämligen hennes alldeles egna studsmatta, tyvärr såg hon den inte utan trodde hon skulle titta på grannarnas studsmatta... Men väl ute i trädgården blev det desto roligare. Morgonen spenderades sedan sjungandes i mikrofonen, med välförtjänta applåder naturligtvis.

Efter frukost kom då den stora händelsen, Elina skulle få följa med morfar och Ann-Cathrin tll Astrid Lindgrens Värld, och oj, så orolig hon var för att mamma och syster på något sätt skulle försöka tränga sig med på resan...

Jag och Hannah spenderade sedan dagen med att baka tårta, en rosa med tåg på! När Rikard kom hem från jobbet åkte vi till Vimmerby för att ha lite kalas. Väl där beundrade vi husbil, grillade, åt tårta och öppnade lite fler paket, Elina var lycklig över dagen och det var inga problem att lägga henne hos morfar.

Hon fick stanna kvar i två dagar till, utan att sakna mamma ett dugg... Och hon pratar fortfarande om husbilen och Pippi, trots att vi sedan dess varit både i Göteborg, Danmark inklusive Legoland och Karlstad!

Elina skämmer ut sin far

Elina traskar fram till ett äldre par på stranden:

- Min pappa heter Rikard, han brukar dricka öööl.

Rikard tvärvänder, blir pionröd och försöker demenera - det fungerade icke ; )