Vossblå mot ikea

När vi gifte oss, för vad som känns som hundra år sedan, men bara är 8 år sen, fick vi massor med porslin. Allt var Höganäs stengods i färgen vossblå. På den tiden, vi snackar stenåldern, skulle hela lägenheten gå i blått. Vilket alltså betyder att vi fortfarande har kvar lämningar, porslinet är en av dem.

Problemet med att byta porslin har varit (och är) att vi har allt, och jag menar - allt. Ska vi köpa allt nytt så är vi panka sen. Så är det när man inte tänker till ordentligt, men på den tiden var vossblå inne, mycket inne.

Nu ska det bort, droppen blev när elloskatalogen kom och man fick 8 tallrikar gratis - i grönt, med matchande bestick. Jag gillar grönt.... Men för att inte göra samma misstag en gång till ska jag köpa upp mig på vitt, på ikea, för på ikea kostar tallrikarna 35 kronor, inte 200 som på Höganäs. Då kan jag byta om 8 år igen, utan dåligt samvete, utan att ruinera mig. Dessutom kan jag har kvar lite färg, allt går till vitt.

För övrigt låter det fruktansvärt när man äter på stengods.

image225


Det slog mig dock att jag faktiskt inte behöver köpa allt på ikea, oj vilken insikt, man kunde riktigt se glödlampan ovanför huvudet tändas.... Salt och pepparströare har jag letat efter på ikea förr, änglar och djävlar är roligare. Sen hittade jag de här muggarna på Bolagret, mönstret är exakt samma som på blomkrukorna, är det för mycket?

image226

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0